Betyg / omdömen

Känner nånstans att historien upprepar sig, till min fasa.

Min minsta dotter Jennifer går i mina fotspår vad det gäller skolan.

Jag var jätteduktig i skolan!

Ja! det är något jag kan säga nu, efter ha fått några år med livserfarenhet på nacken.

Men jag kunde inte säga det då, då när jag gick i skolan.

Jag hade nästan alltid väldigt bra på mina prov, jag gjorde alltid läxorna direkt jag kom hem, och läxorna och skolan gick föra allt annat.

Men ! jag var tyst och tillbakadragen och ville inte ta någon plats.

När någon frågade hur många rätt jag hade på mitt prov så ville jag knappt säga att jag hade alla rätt, jag skämdes över att vara bra.

Trots att jag var jätteduktig på teorin så fick jag aldrig några höga betyg just för att jag inte var högljud och ville synas, så jag minns så väl än i dag vad besviken jag var när jag fick mina betyg, och alltid så fick jag dom med orden att jag var för tyst och skulle synas mera.

Men det var ju inte jag, min personlighet var att inte gapa och skrika och stoja, utan jag var tyst och koncentrerad  på min uppgift.

Nu märker jag att det är samma för Jennifer.

Hon är heller ingen person som ställer sig upp och säger att -hallå klassen, jag fick alla rätt.

Hon är också väldigt duktig i teorin, tar sina läxor direkt hon kommer hem osv.

Men i vissa ämnen har hon fått lägre omdömen, just för att hon inte tar plats.

Är det rätt att dra ner omdömena för vilken personlighet man har, är man en sämre människa då?

Kan inte släppa detta, och det smärtar mig , för jag minns själv hur jobbigt jag tyckte att det var att få lägre betyg bara för att jag inte hade rätt personlighet.

Jag passade inte in i skolans manualer.

Det finns säkert mycket att tycka och tänka kring detta, men jag tycker detta är fruktansvärt.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to Betyg / omdömen

  1. lovisa says:

    sv: ja testa! 😀

  2. ansepanse says:

    det är tråkigt när det blir så, jag var själv en tyst och tillbakadragen elev som gjorde bra ifrån mig på prov, skolan är lite fel uppbyggd när det gäller att tal tillvara alla elevers olika personligheter
    bamsekramar

  3. Sofia says:

    Jag tycker verkligen inte att om man är tyst ska påverka betygen. Hur mycket man låter har inget att göra med hur duktig man är.
    Jag fick en gång lägre betyg i engelska för att jag pratade för mycket med mina kompisar på lektionen när vi hade uppgifter. Kan tilläggas att jag har bott i USA och pratar engelska flytande sedan jag var sex år gammal.
    Jag tycker att det är bra att de påpekar i omdömen att man måste ta mer plats eller lugna ner sig, för det är sådant som är viktigt för arbetslivet i framtiden. MEN jag tycker absolut inte det ska påverka betygen. Man kan vad man kan och sen är det inte mer med det.
    Min pappa blev fruktansvärt förbannad när mina lärare satte orättvisa betyg eftersom han visste vad jag hade presterat. Han gick till min klassföreståndare och bad att få prata med dessa lärare, och efter det blev det mycket bättre.
    Så jag tycker nog du ska prata med lärarna om detta!

  4. Malin I Form says:

    Sv: Önskar dig detsamma 🙂

  5. Mia says:

    Nej, jag tycker absolut inte att betygen ska dras ner för att man inte är på och tar plats, alla måste kunna vara som de är oavsett, det är lärarnas roll och skyldighet att se alla elever!

  6. Sanna says:

    Det är en svår vågskål det här som ska väga jämt. Man kan ju tycka att det borde räcka med bra skriftliga resutat men man ska ju fungera i samhället också varför man måste ta för sig på alla områden. Det är ju vi föräldrar som har till uppgift att hjälpa och stötta så gott det går.
    Så hoppas på det bästa för din dotter och för min tysta son gick det också bra och har nu tagit som masterexamen.

    Kram/Sanna

  7. Vivi says:

    Det är väl tyvärr så att många skolor har ganska stora brister idag just för att skolorna inte anpassat sig till samhällets utveckling.
    Det finns så många förlegade synsätt i skolvärden så att det är skrämmande.

    Kram

  8. Diana says:

    Men fy vad galet! Jag trodde lärarna såg till helheten, jag menar en som har alla rätt på prov alltid ska ju inte gå och få VG bara för att man är blyg!

  9. diana says:

    Ibland undrar man. Min son blev knappt godkänd i svenska och engelska i nian. En bekant till mig, universitetslärare, gjorde då ett test för honom och det visade att han låg i nivå ring två i svenskan och ring tre i engelskan. Så jag ger inte mycket för betygssättningen i grundskolan.

Leave a Reply

